יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

מה צריך לעשות כשנותנים לגבאי מתנות לאביונים, לפני פורים על מנת שהוא יעביר בפורים? איזה תנאי כלשהו שלא יזכה במעות עד פורים? כאצלי זה עדיין ליל פורים ואצל העני זה כבר יום הפורים זה לכתחילה? למה אין בעיה עם שליחות-גבאי צדקה, זה הרי דברי קבלה ולכאורה אין אומרים חזקה שליח עושה שליחותו

תשובה »

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

הכנתי קילו של בצק שנילוש בחלב, והכנתי ממנו לחמניות מזונות. אני תמיד אופה לחמניות רגילות קלועות (ציפור), והפעם הכנתי לחמניות עגולות, בצורה שאף פעם לא הכנתי, אבל זה לא סימן מוסכם (כמו הבורקסים המשולשים) ומישהו מבחוץ לא אמור לדעת שזה חלבי, וגם בתוך הבית זה לא היה עד עכשיו סימן מוסכם, אלא מכאן ולהבא אוכל להודיע לכולם שזו הצורה של לחמניות חלביות. האם הלחמניות מותרות באכילה?

השינוי אינו סיבה להתיר במקרה הזה, אבל יש שני צדדי היתר אפשריים :

א. לחמניות בשיעור אכילת כל המשפחה לסעודות של יום שלם [לאשכנזים, ולספרדים לסעודה אחת] מותרות, ולכן אם יש בני משפחה רבים קרוב לודאי שהשיעור אינו גדול כל כך.

ב. מיני מזונות שלא נאכלים עם בשר או עם חלב לא נאסרים, ובדרך כלל לחם ולחמניות כן נאכלים עם בשר או חלב אבל יתכן שלחמניות אלו בגלל טעמם נאכלים בנפרד- ותלוי באמת לפי האמת בזה.


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?