יום שני
ז' תמוז התשפ"ו

חיפוש בארכיון

אמירת 'במה מדליקין' ו'שיר השירים', א-ד

א. נוהגים לומר פרק במה מדליקין. ומנהגינו לאומרו קודם תפלת ערבית.

ב. אין אומרים "במה מדליקין" ביום טוב, שהרי מותר להדליק ביום טוב באותם שמנים ופתילות שאסרו חכמים להדליק בהם נר של שבת. וכן ביום טוב שחל בשבת, וכן בשבת חול המועד ובשבת של חנוכה, וביום הכפורים שחל בשבת. אלא אומרים "אמר רבי אלעזר א"ר חנינא תלמידי חכמים וכו'". וכן ביום טוב שחל ביום שישי, אין אומרים בליל שבת משנת "במה מדליקין",

ג. כשמתפללים בליל שבת בבית האבל, בתוך שבעה ימי אבלות, לכתחלה אין להנהיג לומר שם "במה מדליקין". אלא שכבר נהגו לומר "במה מדליקין" בערב – שבת בבית האבל, ויש ליישב המנהג. ובמקום שאין מנהג ידוע, לא יאמרוהו. ואם מתפללים בבית האבל אחר שבעת ימי אבלות, צריך לומר שם "במה מדליקין".

ד. יש נוהגים לקרוא בכל ערב שבת "שיר השירים" בנעימה. ומנהג חסידי בית אל לקרותו בין מנחה לערבית אחר קבלת שבת. ויש שנוהגים לקרותו קודם מנחה. ואם יש לחשוש שעל ידי קריאת שיר השירים יעבור זמן מנחה, יש לדחות את קריאת שיר השירים אחר קבלת שבת. ומכל מקום אם רב בית הכנסת דורש לפני הקהל בליל שבת, ויש טורח צבור גם בדרשת הרב וגם בקריאת שיר השירים, יש להעדיף את דרשת הרב, על פני אמירת שיר השירים, ובפרט שלא בכל המקומות נהגו לומר שיר השירים.

 

 

האם "זמני היום" באתר יועילו לך?