יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת בבא מציעא, פרק ז, משנה ג

משנה ג: הָיָה עוֹשֶׂה בְיָדָיו אֲבָל לֹא בְרַגְלָיו, בְּרַגְלָיו אֲבָל לֹא בְיָדָיו, אֲפִלּוּ בִכְתֵפוֹ, הֲרֵי זֶה אוֹכֵל. רַבִּי יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה אוֹמֵר, עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה בְיָדָיו וּבְרַגְלָיו:

כפי שהתבאר במשנה הקודמת, יש אופנים שבהם הפועל העוסק במלאכה בדבר העומד לאכילה, רשאי לאכול ממנו, משנתנו ממשיכה לבאר את ההלכות בענין זה:

הָיָה הפועל עוֹשֶׂה מלאכה בְיָדָיו אֲבָל לֹא בְרַגְלָיו, כגון שקוטף פירות מהעץ, או שהיה עושה רק בְּרַגְלָיו, אֲבָל לֹא בְיָדָיו, כגון שהיה דורך ענבים בגת, אֲפִלּוּ היה עושה את מלאכתו בִכְתֵפוֹ, הֲרֵי זֶה אוֹכֵל. רַבִּי יוֹסֵי בַּר יְהוּדָה חולק ואוֹמֵר, אינו אוכל עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה מלאכה גם בְיָדָיו וְגם בְרַגְלָיו, כיון שהוא סובר שהקישה התורה את דין הפועל שאוכל ממלאכתו לדין השור האוכל בשעה שהוא דש, שאסור לחוסמו, וכשם שהשור עושה מלאכה זו בידיו ורגליו יחד, כך האדם אינו אוכל אלא אם כן הוא עושה מלאכה בידיו וברגליו.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)