יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת סוטה, פרק ט, משנה ח

משנה ח: עֵד אֶחָד אוֹמֵר רָאִיתִי אֶת הַהוֹרֵג, וְעֵד אֶחָד אוֹמֵר לֹא רָאִיתָ, אִשָּׁה אוֹמֶרֶת רָאִיתִי וְאִשָּׁה אוֹמֶרֶת לֹא רָאִית, הָיוּ עוֹרְפִין. עֵד אֶחָד אוֹמֵר רָאִיתִי, וּשְׁנַיִם אוֹמְרִים לֹא רָאִיתָ, הָיוּ עוֹרְפִין. שְׁנַיִם אוֹמְרִים רָאִינוּ וְאֶחָד אוֹמֵר לָהֶם לֹא רְאִיתֶם, לֹא הָיוּ עוֹרְפִין:

משנה ח: כפי שהתבאר, אם נמצא הרוצח קודם שנערפה העגלה, אין עורפים אותה. ודין זה הוא אפילו אם לא באו על כך שני עדים, אלא עד אחד, או אפילו אשה אחת [הפסולה לשאר עדויות], כיון שנאמר 'לא נודע מי הכהו', ובאופן זה נחשב הדבר כידוע. ואם באו שני עדים יחד, עֵד אֶחָד אוֹמֵר רָאִיתִי אֶת הַהוֹרֵג, וְעֵד אֶחָד אוֹמֵר, באותה שעה הייתי איתך באותו מקום ולֹא רָאִיתָ את ההורג. או אִשָּׁה אחת אוֹמֶרֶת רָאִיתִי וְאִשָּׁה אחת אוֹמֶרֶת לֹא רָאִית, הָיוּ עוֹרְפִין, כיון שכשבאו שניהם יחד אין דבריו של הראשון נאמנים יותר מהשני, והרי זה כאילו אין עדות בדבר כלל, וכיון שלא ידוע מי הכהו, העגלה נערפת. אבל אם בא תחילה הראשון, והתקבלו דבריו שראה את ההורג, אין השני נאמן להכחישו, כיון שהאמינה התורה לראשון כשנים, ואין דבריו של אחד במקום שנים. אבל אם עֵד אֶחָד אוֹמֵר רָאִיתִי את ההורג, וּשְׁנַיִם אוֹמְרִים לֹא רָאִיתָ, אפילו אם באו השנים לאחר זמן, הָיוּ עוֹרְפִין. שְׁנַיִם אוֹמְרִים רָאִינוּ את ההורג, וְאֶחָד אוֹמֵר לָהֶם לֹא רְאִיתֶם, אין דבריו של אחד במקום שנים, ולֹא הָיוּ עוֹרְפִין:

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)