יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עדיות, פרק ג, משנה ז

משנה ז: אַרְבָּעָה סְפֵקוֹת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מְטַמֵא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. כֵּיצַד, הַטָּמֵא עוֹמֵד וְהַטָּהוֹר עוֹבֵר, הַטָּהוֹר עוֹמֵד וְהַטָּמֵא עוֹבֵר, טֻמְאָה בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְטָהֳרָה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, טָהֳרָה בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְטֻמְאָה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, סָפֵק נָגַע סָפֵק לֹא נָגַע, סָפֵק הֶאֱהִיל סָפֵק לֹא הֶאֱהִיל, סָפֵק הֵסִיט סָפֵק לֹא הֵסִיט, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין:

משנה ז: להבנת המשנה יש להקדים, שבכל מקום שיש ספק טומאה ברשות היחיד, טמא מספק. ובכל מקום שיש ספק טומאה ברשות הרבים, טהור מספק. המשנה דנה באופנים שבהם הספק משותף לרשות הרבים ולרשות היחיד יחד: אַרְבָּעָה סְפֵקוֹת בעניני טומאה, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מְטַמֵא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. כֵּיצַד, א. היה המצורע הַטָּמֵא עוֹמֵד תחת האהל או האילן, וְהַטָּהוֹר עוֹבֵר, ואין ידוע אם עבר תחת האהל ונמצא שהיה באהל אחד עם המצורע, ונטמא, או שלא עבר תחת האהל, ולא נטמא. ב. היה הַטָּהוֹר עוֹמֵד תחת האהל, וְהַטָּמֵא עוֹבֵר, ואם לא עמד המצורע כלל תחת האהל, אינו מטמא את האהל, אך יתכן שעמד רגע תחת האהל, ואז נטמא הטהור העומד באהל, ויש ספק אם עמד או לא. ג. היתה טֻמְאָה בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד, וְטָהֳרָה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, ד. היתה טָהֳרָה בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְטֻמְאָה בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, ובשני המקרים האחרונים יש סָפֵק אם נָגַע הטמא בטהור, סָפֵק לֹא נָגַע, ובשני המקרים הראשונים יש סָפֵק אם הֶאֱהִיל סָפֵק לֹא הֶאֱהִיל, ובשני המקרים האחרונים יש סָפֵק אם הֵסִיט את הטמא סָפֵק לֹא הֵסִיט, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מְטַמֵּא, כיון שרשות היחיד מעורבת בספיקות אלו, והרי זה כספק טומאה ברשות היחיד, שטמא מספק. וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין, כיון שרשות הרבים מעורבת בספק זה, הרי זה כספק טומאה ברשות הרבים, שטהור מספק.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)