יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת עדיות, פרק ג, משנה ח

משנה ח: שְׁלשָׁה דְבָרִים רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. מַסְמֵר הַשֻּׁלְחָנִי, וְאָרוֹן שֶׁל גָּרוֹסוֹת, וּמַסְמֵר שֶׁל אֶבֶן שָׁעוֹת, רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין:

משנה ח: שְׁלשָׁה דְבָרִים שדרך השימוש בהם היא עם הקרקע, נחלקו בדינם התנאים, רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין, א. מַסְמֵר הַשֻּׁלְחָנִי – מסמר שבו תומך השולחני את תריסי חנותו בשעה שמגיפם, וכשפותח את חנותו ומסלק את התריסים נשאר המסמר במקומו, וְאָרוֹן שֶׁל גָּרוֹסוֹת – הגורסים פולים בריחיים ומוכרים אותם, משתמשים בארון מיוחד לכך, ובדרך כלל אין ארון זה מיטלטל, ולכן ניתן להחשיבו כמי שתשמישו עם הקרקע, וּמַסְמֵר שֶׁל אֶבֶן שָׁעוֹת – מסמר התקוע ב'שעון שמש', ושעון זה עשוי מאבן הקבועה בקרקע, ויש בה חריצים שונים המראים על שעות שונות, ועל ידי מקום הצל של המסמר יודעים מה השעה, שאף שעון זה מחובר לקרקע, רַבִּי צָדוֹק מְטַמֵּא, כיון שסוף סוף אותם מסמרים אינם חלק מהקרקע, ודינם כ'כלי' המקבל טומאה, וכן הארון של גרוסות עשויים לפעמים לטלטלו כדי לתקנו, ודינו ככלי המקבל טומאה, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין, כיון שעיקר השימוש בהם הוא עם הקרקע, דינם כקרקע שאינה מקבלת טומאה.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)