יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוה תיז) מצות אחדות השם

פרשת ואתחנן

"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" (דברים ו ד)

מצוות עשה, שנצטווינו להאמין כי השם יתברך הוא הפועל כל המציאות, והוא אדון הכל, אחד בלי שום שתוף, שנאמר 'שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד'. ופסוק זה מצוות עשה הוא, וכך הוא פירוש הפסוק: שמע ישראל, כלומר, קבל ממני דבר זה ודעהו והאמן בו, כי השם שהוא אלקינו, אחד הוא.

שרש מצוה זו ידוע, כי זה עיקר אמונת כל בני העולם, והוא העמוד החזק שלב כל בן דעת נסמך עליו.

מדיני המצוה, שחייב כל אחד מישראל לההרג ולא לעבור על מצווה זו של יחוד השם, לפי שכל מי שאינו מודה ביחוד ה' ברוך הוא כאילו כופר בעיקר, שאין שלימות הממשלה וההוד אלא עם האחדות הגמורה, ולב כל חכם לב יבחן זה, ולכן נחשבת מצוה זו מכלל איסור עבודה זרה, שאנחנו מצווים לההרג עליה בכל מקום ובכל שעה.

ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן, באנשים ובנשים, והעובר על זה ואינו מאמין ביחודו ברוך הוא ביטל מצוות עשה זו, וגם כל שאר מצוות התורה, כי כולן תלויות באמונת אלהותו ויחודו של ה' יתברך, ונקרא כופר בעקר, ואינו מכלל בני ישראל, אלא מכלל המינין, והבדילו ה' לרעה.

וזאת אחת מן המצוות שהאדם חייב בהן בהתמדה, כלומר שלא יפסק חיובן מעליו לעולם, ואפילו רגע קטן.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)