יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד
יום חמישי
י"ח אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מצוות שי-שיא) מצוות שביתה ממלאכה בראש השנה, ושלא לעשות בו מלאכה

פרשת אמור

"בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון… כל מלאכת עבודה לא תעשו" (ויקרא כג כד-כה)

מצוות עשה, לשבות מכל מלאכה, חוץ ממה שמיוחד לצורך אוכל נפש, ביום ראשון של חודש תשרי, שנאמר 'בחדש השביעי באחד לחדש יהיה לכם שבתון'. וחודש השביעי הוא חודש תשרי, לפי שניסן ראש השנה לחדשים, ו'ראשון' ייקרא בכתוב.

 מצוות לא תעשה, שלא לעשות מלאכה ביום ראשון של חודש תשרי, שנאמר 'בחדש השביעי באחד לחדש… כל מלאכת עבודה לא תעשו'. וחודש השביעי יקרא תשרי, כי הוא שביעי לניסן, שהוא ראש השנה לחדשים. וזה היום של אחד בתשרי אמרו חז"ל שהוא נקרא 'ראש השנה' למנות ממנו שנים, ושמיטות ויובלות, וכן לענין דינים נוספים.

עוד אמרו חז"ל, שביום זה נדונים כל בני העולם על מעשיהם, ואמרו על דרך המליצה שעוברים כל בני האדם לפניו כבני מרון. כלומר, אחד אחד ולא בערבוב, כדי לבאר שהשגחתו של הקב"ה היא על מעשיו של כל אחד ואחד.

ומשרשי מצוות המועד הזה, שהיה מחסדי הא-ל על ברואיו לפקוד אותם ולראות מעשיהם יום אחד בכל שנה ושנה, כדי שלא יתרבו העוונות כל כך, ויהיה מקום לכפרה, והקב"ה נקרא 'רב חסד' והוא מטה את הכף כלפי חסד, וכיון שהעוונות מועטים, מעביר עליהן. ואם אולי יש בהם עונות שצריכים מירוק, נפרע מהן מעט מעט. ואם לא יפקדם עד זמן רב יתרבו כל כך עד שכמעט יתחייב העולם כליה חלילה.

נמצא שהיום הנכבד הזה, ראש השנה, הוא הוא קיומו של עולם, ולכן ראוי לעשות אותו יום טוב, ולהיות במנין מועדי השנה היקרים. ומאידך גיסא, מצד שהוא יום הדין לדון כל חי, ראוי לעמוד בו ביראה ופחד יותר מבכל שאר מועדי השנה. וזהו ענין 'זכרון תרועה' הנזכר בו, כי התרועה היא קול שבור, לרמז שישבור כל אחד תוקף יצרו הרע, ויתנחם על מעשיו הרעים.

וזהו הטעם שלא קבעו חז"ל לומר הלל במועד הזה, וכמו שאמרו, שאין ראוי לו לאדם לומר שירה בשעה שהוא עומד בדין.

ואמרו חז"ל, שארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם: צדקה, צעקה, שנוי השם ושנוי מעשה. וענין שנוי השם הוא לפי הדומה, כדי שיחשב האדם כאילו הוא אדם אחר, ויכשיר כל דרכיו, ובכל עת שיקרא יזכור דבר זה, ויתן לבו אל הענין.

 

"דָּרַשׁ רַבִּי שִׂמְלַאי, שֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִצְווֹת נֶאֶמְרוּ לוֹ לְמֹשֶׁה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ לָאוִין כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה, וּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה עֲשֵׂה כְּנֶגֶד אֵיבָרָיו שֶׁל אָדָם". (מכות כג:)