יום שני
ז' תמוז התשפ"ו

חיפוש בארכיון

506. תורה (ו)

תורה / דרך הלימוד

"התורה נקנית… בשמחה", הלומד בשמחה, בשעה אחת ילמד יותר הרבה ממה שילמד בכמה שעות בעצבות. וגם, כי התורה היא שעשועים של הקדוש ברוך הוא, צריך שישמח בדבר גדול כזה.

"בשימוש חכמים, בדקדוק חברים, בפלפול התלמידים", כי הדבר שרבו יאמר לו – יבין מיד ויקבלו, כי רבו יודע הסידור להבינו. אך דברי חבירו, צריך לדקדק בהם, ויגרע ויוסיף בשכלו כדי להבינם. ובתלמידים, על פי רוב לא ימצא בדבריהם דבר, אך על ידי קושייתם יפלפל ויתרץ, וממילא רווחא שמעתתא, כמאמרם "מתלמידי יותר מכולם". "בשימוש חכמים", כי מחכמים יכול ללמוד אפילו משימושם, כי אפילו שיחת חולין שלהם צריך לימוד, ויתבאר לו כמה ענינים בתורה, כידוע בדברי חז"ל. (רוח חיים, ו, ו)

 

 

מדור זה מוקדש לע"נ גלעד בן משה ז"ל - מַרְגְּלָא בְּפוּמֵיהּ, וְכָתוּב אַפִּנְקָסֵיהּ דְגִלְעָד ז"ל:
"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים, וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי"

האם "זמני היום" באתר יועילו לך?