ד. מי שלא הניח תפילין ביום שישי, ונזכר אחר שהתפלל ערבית מבעו"י, או אחר שקיבל שבת, אעפ"כ יניחם בלי ברכה. וכ"ש בימי החול, שאם לא הניח תפילין עד אחר שהתפלל ערבית מבעו"י, יניחם בלי ברכה.
ה. הדבר ברור שאין להקל ח"ו לעשות מלאכה אחר השקיעה שלנו, שכבר פשט המנהג כדעת הגאונים. וחס ושלום לפרוץ גדר ולהקל כשיטת רבינו תם, ורק לחומרא בצאת השבת אנו מחמירים כדעת רבינו תם.
