יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

בל"נ אאסוף מתנה לאביון בפורים (אודיע לציבור שזו מתנה אחת מתוך שתיים). הוא מוכר לי כאביון, ויש גם מכתבי רבנים המעידים על כך. הבעיה שלא אוכל להעביר לו בפורים עצמו, הוא לא גר לידי. אפשר לעשות העברה בנקאית, אבל כמדומני שהבנקים אינם עובדים ממש בפורים עצמו. האם די בכך שאקנה את הכסף עבורו בפורים ואעביר לו מיד לאחר מכן? האם כדאי גם להודיע לו בפורים שאני אוסף עבורו, אולי גם להודיע את הסכום (הוא יודע שאאסוף עבורו)? האם יש דרך מהודרת יותר? אולי להעביר אליו בעצמי מראש סכום מסוים, ולהתנות שזה ייחשב כמתנות אביונים, ואחר כך לקזז סכום זה מסכום הכסף שאקבל בפועל עבורו

תשובה »

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

אבי שיחיה מכין בכל שנה לקראת פסח מין מאכל מסוים שהיו אוכלים בבית הוריו, ושולח לכל הילדים הנשואים בכל רחבי הארץ. הדבר גורם לו סיפוק גדול מאד ונוסטלגיה עמוקה. הבעיה שהמאכל כפי שהוא כמעט ואינו ראוי לאכילה, ורוב ואולי כל הילדים מקבלים ממנו זאת בתודה אך לא טועמים ממנו כלל, ומסתבר שבסופו של דבר הכל נזרק לפח. השאלה האם מותר ואולי צריך לומר לו בכל שנה מחדש שזה מאד טעים וכולם מאד נהנים לאכול זאת, וכעין הקונה מקח רע בשוק שיש לשבחו בעיניו, ויש בכך גם משום כיבוד הורים כיון שזה מאד משמח אותו, או שיש בכך משום שקר האסור. אין כ"כ דרך ביניים ותשובות מתחמקות, כיון שהוא שואל ישירות אם אכלו ואם היה טעים וכו'. מה שכן – אפשר להשיב באמצעות המייל ולא בשיחה ישירה, אם זה יותר 'קל' מבחינת השקר. במצב הענינים הנוכחי אין כ"כ חשש שהשקר יתגלה בעתיד הרחוק או הקרוב.

תשובה »

ברצוני לברר האם יש צורך להפריש מעשר כספים מכרטיסי מזון של משרד הפנים (יש לדון כיון שא"א לקנות בהם מכשירי חשמל סיגריות ואלכוהול, שמא זה כמו שנותנים מזון ממש)

צריך לתת מעשר כספים מתלושי מזון שאפשר לקנות איתם הרבה מוצרי מזון ומוצרי צריכה נוספים.


בתקופה האחרונה רבים שואלים האם צריך לתת מעשר כספים מתלושי מזון, ועיקר השאלה האם הם נחשבים כמו 'כסף' לענין מעשר.

והורה הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאם יש אפשרויות רבות והתלושים אינם מוגבלים למוצר מסוים או כמה מוצרים מסוימים [למשל- התלושים אינם רק למשקאות או רק למוצרי חשמל, אלא אפשר לקנות הרבה דברים], הרי הם נחשבים כמו כסף, וממילא יש חיוב להפריש מהם מעשר כספים.

ולכן, תלושי המזון המחולקים כיום, כיון שאפשר לקנות בהם את רוב מוצרי המזון הנצרכים וכן את רוב מוצרי הבית הנצרכים בקביעות, הרי בודאי נחשבים כמו כסף וצריך לתת מהם מעשר כספים.


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?