יום שבת
כ"ח תמוז התשפ"ד
יום שבת
כ"ח תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

שיעור 23, ספר מלכים א, פרק ד, א-ו

א וַֽיְהִי֙ הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֔ה מֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃ ב וְאֵ֥לֶּה הַשָּׂרִ֖ים אֲשֶׁר־ל֑וֹ עֲזַרְיָ֥הוּ בֶן־צָד֖וֹק הַכֹּהֵֽן׃ ג אֱלִיחֹ֧רֶף וַֽאֲחִיָּ֛ה בְּנֵ֥י שִׁישָׁ֖א סֹֽפְרִ֑ים יְהֽוֹשָׁפָ֥ט בֶּן־אֲחִיל֖וּד הַמַּזְכִּֽיר׃ ד וּבְנָיָ֥הוּ בֶן־יְהֽוֹיָדָ֖ע עַל־הַצָּבָ֑א וְצָד֥וֹק וְאֶבְיָתָ֖ר כֹּֽהֲנִֽים׃ ה וַֽעֲזַרְיָ֥הוּ בֶן־נָתָ֖ן עַל־הַנִּצָּבִ֑ים וְזָב֧וּד בֶּן־נָתָ֛ן כֹּהֵ֖ן רֵעֶ֥ה הַמֶּֽלֶךְ׃ ו וַֽאֲחִישָׁ֖ר עַל־הַבָּ֑יִת וַאֲדֹֽנִירָ֥ם בֶּן־עַבְדָּ֖א עַל־הַמַּֽס׃

 

֍            ֍            ֍

 

(א) וַיְהִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל, שלא כמו שאול שבתחילת מלכותו ביזוהו אנשי בליעל ולא קיבלו את מלכותו, ולא כמו דוד שבתחילה מלך רק על יהודה ורק אחר כך מלך על כל ישראל, הרי שלמה מלך מיד מלכות שלמה על כל ישראל.

(ב) וְאֵלֶּה הַשָּׂרִים אֲשֶׁר לוֹ, עֲזַרְיָהוּ בֶן [-נכדו של] צָדוֹק הַכֹּהֵן.

(ג) אֱלִיחֹרֶף וַאֲחִיָּה בְּנֵי שִׁישָׁא, סֹפְרִים, הכותבים את דברי הימים. יְהוֹשָׁפָט בֶּן אֲחִילוּד, הַמַּזְכִּיר, לומר איזה דין בא ראשון לפני המלך.

(ד) וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע עַל הַצָּבָא, וְצָדוֹק וְאֶבְיָתָר כֹּהֲנִים – כהנים גדולים, והגם שגירש שלמה את אביתר מלשמש ככהן גדול, מכל מקום בזמן שלא היה צדוק ראוי לשמש ככהן גדול, כגון שנטמא, שימש אביתר במקומו.

(ה) וַעֲזַרְיָהוּ בֶן נָתָן ממונה עַל הַנִּצָּבִים, שהיו מכלכלים את בית שלמה, כמו שיבואר להלן, וְזָבוּד בֶּן נָתָן כֹּהֵן, רֵעֶה הַמֶּלֶךְ – ידידו של המלך, היושב עמו תמיד.

(ו) וַאֲחִישָׁר ממונה עַל הַבָּיִת, להשגיח על כל צרכי בית המלכות. וַאֲדֹנִירָם בֶּן עַבְדָּא ממונה עַל הַמַּס.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)