יום ראשון
כ"ב תמוז התשפ"ד
יום ראשון
כ"ב תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

תורת הבית (טז)

תורת הבית / פרק ד

הסיבה השלישית לכך שבני אדם מזלזלים בחיוב ללמוד תורה בבית בכל זמן פנוי, כיון שרואים אחרים שמזלזלים בכך ונעשה בעיניהם הדבר קל, ואינם מקפידים על כך. אמנם באמת הדבר תמוה, וכי אם יראה האדם אנשים האוכלים לחם ללא ברכת המוציא וללא ברכת המזון, האם יעלה על דעתו לעשות כמעשיהם ולאכול ללא ברכה? הרי בודאי יחשוב בליבו, מה לי ולהם, אני צריך לקיים מה שכתוב בתורה, והם יעשו בעולם הזה מה שירצו, ובסוף יהיה חשבון על הכל. וכך הוא הדבר הזה, כי לא יתבטל ציווי ה' ללמוד תורה מחמת בני אדם המזלזלים בכך.
ויתבונן האדם בדעתו, אם היה הולך בדרך עם חבריו, והיו רואים שמוטלים על הארץ אבנים טובות ויהלומים, וכי היה נמנע מלאוספם מחמת שחבריו אינם עושים כן? הרי רק שוטה ינהג כן, להפסיד עושר עצום בגלל התנהגותם של בני אדם אחרים. ואף כאן, הרי כל איש ישראל יודע ומאמין למה שנאמר על התורה 'יקרה היא מפנינים, וכל חפציך לא ישוו בה', ואיך יאבד טובה מרובה כל כך מחמת חבריו הפתאים.

 

 

"וְהָאֱמֶת בִּלְתִּי שׁוּם סָפֵק כְּלָל, שֶׁאִם הָיָה הָעוֹלָם כּוּלוֹ מִקָּצֶה עַד קָצֵהוּ פָּנוּי חַס וְשָׁלוֹם אַף רֶגַע אֶחָד מַמָּשׁ מֵהָעֵסֶק וְהִתְבּוֹנְנוּת שֶׁלָּנוּ בַּתּוֹרָה, כְּרֶגַע הָיוּ נֶחְרָבִים כָּל הָעוֹלָמוֹת, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְהָיוּ לְאֶפֶס וָתֹהוּ חַס וְשָׁלוֹם". (נפש החיים)