יום שבת
כ"א תמוז התשפ"ד
יום שבת
כ"א תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

ליקוטי חפץ חיים (צט)

חומת הדת / חתימת הספר

יש החושבים שאין מצוות החזקת התורה מוטלת עליהם, כיון שמצבם דחוק, מחמת שיש עליהם עול הוצאות רבות, אבל כאשר יתבוננו היטב בהנהגת ביתם יראו שיש להם דברים מיותרים, ועליהם אינו אומר שיבטלם מחמת שמצבו דחוק, ואילו על החזקת התורה, שעבורה ירד ה' משמי מרומים אל העולם הזה והורידה לנו, הוא חושב שמצבו דחוק.

והרי זה דומה לאדם המחזיק מלון, ויש לו חדרים מפוארים המיועדים לעשירים, וחדרים פחותים מהם המיועדים לאנשים אמידים, ומלבד זה משכיר הוא גם מיטות הנמצאות בפרוזדורים לאנשים דלים, ומדרך בעלי המלון להקפיד ביותר על החדרים היקרים, ולהשגיח עליהם היטב ולהתבונן בהם בעצמו תמיד, שיהיו מוכנים ומושלמים, כיון שמהם באה עיקר הפרנסה, ואילו באותם שלנים בפרוזדור אין מתבוננים כל כך, ואין משגיחים על מקומות לינתם. ואם יעשה בעל מלון את ההיפך, שיזניח ויזלזל בחדרים היקרים, ויתן את כל מבטו וטירחתו בפרוזדורים של דלת העם, הרי ייחשב בעיני הכל לחסר דעה. והנמשל מובן, כי עבודת ה' היא העיקר, שמזה נמשכים לו החיים בעולם הזה ובעולם הבא, ואילו צרכי העולם הם הטפל, ואם נותן עיניו ומבטו בחפצי העולם הזה, ומזלזל בעניני העולם הבא, הרי מעיד על עצמו שנוהג בחוסר דעת, ועל כעין זה נאמר הפסוק 'ראיתי עבדים על סוסים, ושרים הולכים כעבדים על הארץ'. ועתיד לראות את רוע הנהגתו לעתיד לבא בעת זמן נתינת השכר, וכמו שאמרו חז"ל, כל העושה תורתו של הקב"ה עיקר בעולם הזה, עושים לו עיקר לעולם הבא.

ואשרי האדם המתבונן בזה בעודו חי בעולם הזה, ואז ייטיב לו ה' בזה ובבא.

 

 

"וְהָאֱמֶת בִּלְתִּי שׁוּם סָפֵק כְּלָל, שֶׁאִם הָיָה הָעוֹלָם כּוּלוֹ מִקָּצֶה עַד קָצֵהוּ פָּנוּי חַס וְשָׁלוֹם אַף רֶגַע אֶחָד מַמָּשׁ מֵהָעֵסֶק וְהִתְבּוֹנְנוּת שֶׁלָּנוּ בַּתּוֹרָה, כְּרֶגַע הָיוּ נֶחְרָבִים כָּל הָעוֹלָמוֹת, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְהָיוּ לְאֶפֶס וָתֹהוּ חַס וְשָׁלוֹם". (נפש החיים)