יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

מסכת גיטין, פרק ד, משנה ו

משנה ו: הַמּוֹכֵר עַבְדּוֹ לַגּוֹי אוֹ לְחוּצָה לָאָרֶץ, יָצָא בֶן חוֹרִין. אֵין פּוֹדִין אֶת הַשְּׁבוּיִין יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם. וְאֵין מַבְרִיחִין אֶת הַשְּׁבוּיִין, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, מִפְּנֵי תַקָּנַת הַשְּׁבוּיִין. וְאֵין לוֹקְחִים סְפָרִים תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת מִן הַגּוֹיִם יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם:

משנתנו מביאה דינים נוספים שתיקנו חכמים מפני תיקון העולם:
הַמּוֹכֵר את עַבְדּוֹ הכנעני לְגּוֹי, אוֹ שמכרו לְישראל הגר בחוּצָה לָאָרֶץ, יָצָא בֶן חוֹרִין, כלומר, אם ברח מאדונו, או שהכריחו בית דין את המוכר לשוב ולקנות את עבדו מהגוי או מאדונו החדש שבחוץ לארץ, יוצא העבד לחירות, ותיקנו כן כדי שלא ינהגו בני אדם למכור את עבדיהם לגויים או לחוץ לארץ, שהרי במכירת העבד לגוי הוא מפקיעו מאפשרות לקיים את המצוות שהוא חייב בהם, ובמכירתו לחוץ לארץ הוא מאלצו לצאת מארץ ישראל, ובאופן זה קנסו את הישראל שקנאו, שחייב לשחררו בחינם.

אֵין פּוֹדִין אֶת הַשְּׁבוּיִין יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן – גויים ששבו יהודים, ודורשים תמורתם מחיר גבוה יותר מהנהוג, אסור לפדותם במחיר זה, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם, שלא ירבו הגויים לשבות יהודים, כדי לקבל תמורתם מחיר גבוה יותר משבויים רגילים. וְאֵין מַבְרִיחִין אֶת הַשְּׁבוּיִין מתחת יד השבאים הגויים בתחבולות שונות, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם, שעל ידי זה כשיבואו לידם שבויים אחרים יכבידו עליהם לאוסרם בשלשלאות חזקות, שלא יוכלו להבריחם. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, אין חוששים על שבויים העתידים לבא, אלא האיסור הוא מִפְּנֵי תַקָּנַת הַשְּׁבוּיִין שנמצאים בידם כבר עכשיו, שאם נבריח אחד מהם יכבידו עולם על השאר, אבל אם יש בידם רק שבוי אחד, מותר להבריחו.

וְאֵין לוֹקְחִים סְפָרִים [-ספרי תורה], תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת מִן הַגּוֹיִם יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם, שלא ירגילו עצמם לגנוב מישראל תשמישי קדושה אלו, כדי למוכרם ביוקר ליהודים אחרים.

 

"אֵין הַגָּלֻיּוֹת מִתְכַּנְּסוֹת אֶלָּא בִּזְכוּת הַמִּשְׁנָיוֹת. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הוֹאִיל וְאַתֶּם מִתְעַסְּקִים בַּמִּשְׁנָה כְּאִילּוּ אַתֶּם מַקְרִיבִים קָרְבָּן". (ויקרא רבה)