יום חמישי
כ"ו תמוז התשפ"ד
יום חמישי
כ"ו תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

שיעור 42, ספר מלכים א, פרק ז, כז-כט

כז וַיַּ֧עַשׂ אֶת־הַמְּכֹנ֛וֹת עֶ֖שֶׂר נְחֹ֑שֶׁת אַרְבַּ֣ע בָּֽאַמָּ֗ה אֹ֚רֶךְ הַמְּכוֹנָ֣ה הָֽאֶחָ֔ת וְאַרְבַּ֤ע בָּֽאַמָּה֙ רָחְבָּ֔הּ וְשָׁלֹ֥שׁ בָּֽאַמָּ֖ה קֽוֹמָתָֽהּ׃ כח וְזֶ֛ה מַֽעֲשֵׂ֥ה הַמְּכוֹנָ֖ה מִסְגְּרֹ֣ת לָהֶ֑ם וּמִסְגְּרֹ֖ת בֵּ֥ין הַשְׁלַבִּֽים׃ כט וְעַֽל־הַמִּסְגְּר֞וֹת אֲשֶׁ֣ר ׀ בֵּ֣ין הַשְׁלַבִּ֗ים אֲרָי֤וֹת ׀ בָּקָר֙ וּכְרוּבִ֔ים וְעַל־הַשְׁלַבִּ֖ים כֵּ֣ן מִמָּ֑עַל וּמִתַּ֨חַת֙ לַֽאֲרָי֣וֹת וְלַבָּקָ֔ר לֹי֖וֹת מַֽעֲשֵׂ֥ה מוֹרָֽד׃

 

֍            ֍            ֍

 

(כח) וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּכוֹנָה, מִסְגְּרֹת לָהֶם, בחלקם הפנימי, ששם היה מונח הכיור, וּמִסְגְּרֹת בֵּין הַשְׁלַבִּים – וכן בחלק החיצוני היו כעין סורגים מעוטרים.

(כט) וְעַל הַמִּסְגְּרוֹת החיצוניות, אֲשֶׁר בֵּין הַשְׁלַבִּים, היו מצויירים אֲרָיוֹת, בָּקָר, וּכְרוּבִים. וְעַל הַשְׁלַבִּים כֵּן מִמָּעַל – וגם על הסורגים עצמם היו מפותחים צורות אלו ומחוברים מעליהם. וכיצד היו צורות אלו מחוברות לשלבים, וּמִתַּחַת לַאֲרָיוֹת וְלַבָּקָר העשויים ממתכת, לֹיוֹת – היו מחוברים טסי מתכת המחוברים במסמרים אל השלבים של המכונה, ואותן צורות של אריות ובקר וכרובים היו מַעֲשֵׂה מוֹרָד – מרודדים בפטיש לצורות הללו [ולא מוּתָּכִים], ומחוברים כך אל המסגרת החיצונית של המכונה.

(ל) וְאַרְבָּעָה אוֹפַנֵּי [-גלגלי] נְחֹשֶׁת לַמְּכוֹנָה הָאַחַת, שני גלגלים של נחושת בכל צד, וְסַרְנֵי נְחֹשֶׁת – ורצפת המכונה היתה עשויה מלוחות נחושת. וְאַרְבָּעָה פַעֲמֹתָיו כְּתֵפֹת לָהֶם – ובארבעת הצדדים של ריצפת המכונה היו מסגרות, אחת בולטת כלפי חוץ, ואחת כלפי פנים כדי להניח עליה את הכיור מפבנים, ובאותה מסגרת פנימית, אשר מִתַּחַת לַכִּיֹּר, היו הַכְּתֵפוֹת יְצֻקוֹת יחד עם רצפת הנחושת של המכונה. אבל אותה מסגרת חיצונית אשר מֵעֵבֶר אִישׁ – מצידה החיצוני של המכונה, לֹיוֹת – היתה המסגרת מחוברת בחיבור חיצוני, ולא יצוקה יחד עם רצפת הנחושת של המכונה, כיון שהיו צריכים לפותחה ולסוגרה, וכמו שיתבאר.

(לא) וּפִיהוּ – פי הכיור עצמו, לאחר שהניחוהו בתוך המכונה, היה בולט ויוצא מִבֵּית לַכֹּתֶרֶת של המכונה וָמַעְלָה, בָּאַמָּה – בשיעור אמה, כיון שהמכונה עם הכותרת שעליה היו בגובה שלש וחצי אמות, והכיור היה בגובה ארבע אמות, אך היה מונח על המסגרת הפנימית שבמכונה שהיתה בגובה חצי אמה, ונמצא שהכיור בלט מלמעלה, מעל הכותרת של המכונה, בגובה אמה. והכיור עצמו, שהיה בגובה ארבע אמות, היה עשוי באופן שחלקו התחתון בגובה אמה וחצי היה מרובע, והשאר, כלומר שתים וחצי האמות העליונות שלו, היו עגולות. וכיון שהאמה העליונה של הכיור בלטה אל מחוץ למכונה, נמצא שמתוך שתים וחצי האמות העליונות שלו רק אמה וחצי היו בתוך המכונה, ולכן, וּפִיהָ של המכונה היה עָגֹל, מַעֲשֵׂה כֵן – כיון שהיה עשוי להיות בסיס ומכון לכיור, אַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה, ששיעור זה של חלק הכיור העגול היה בתוך המכונה. וְגַם עַל פִּיהָ של המכונה היו מִקְלָעוֹת – כותרות קלועות לנוי ולתפארת, וּמִסְגְּרֹתֵיהֶם – החלק התחתון של המכונה הסוגר על הכיור, היו מְרֻבָּעוֹת, לֹא עֲגֻלּוֹת, כיון שחלקו התחתון של הכיור [באמה וחצי התחתונות] היה מרובע, ממילא גם המכונה באותו מקום היתה מרובעת, כדי שתתאים לצורת הכיור [ואמנם אי אפשר להכניס את הכיור בצורה זו מלמעלה, אלא היו דפנות המכונה נפתחות בצידיהם, להניח בתוכם את הכיור, ואחר כך היו סוגרים אותם, כשהכיור בתוך המכונה].

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)