יום רביעי
כ"ה תמוז התשפ"ד
יום רביעי
כ"ה תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

שיעור 43, ספר מלכים א, פרק ז, ל-לט

ל וְאַרְבָּעָה֩ אֽוֹפַנֵּ֨י נְחֹ֜שֶׁת לַמְּכוֹנָ֤ה הָֽאַחַת֙ וְסַרְנֵ֣י נְחֹ֔שֶׁת וְאַרְבָּעָ֥ה פַֽעֲמֹתָ֖יו כְּתֵפֹ֣ת לָהֶ֑ם מִתַּ֤חַת לַכִּיֹּר֙ הַכְּתֵפ֣וֹת יְצֻק֔וֹת מֵעֵ֥בֶר אִ֖ישׁ לֹיֽוֹת׃ לא וּ֠פִיהוּ מִבֵּ֨ית לַכֹּתֶ֤רֶת וָמַ֨עְלָה֙ בָּֽאַמָּ֔ה וּפִ֨יהָ֙ עָגֹ֣ל מַֽעֲשֵׂה־כֵ֔ן אַמָּ֖ה וַֽחֲצִ֣י הָֽאַמָּ֑ה וְגַם־עַל־פִּ֨יהָ֙ מִקְלָע֔וֹת וּמִסְגְּרֹֽתֵיהֶ֥ם מְרֻבָּע֖וֹת לֹ֥א עֲגֻלּֽוֹת׃ לב וְאַרְבַּ֣עַת הָאֽוֹפַנִּ֗ים לְמִתַּ֨חַת֙ לַֽמִּסְגְּר֔וֹת וִיד֥וֹת הָאֽוֹפַנִּ֖ים בַּמְּכוֹנָ֑ה וְקוֹמַת֙ הָֽאוֹפַ֣ן הָֽאֶחָ֔ד אַמָּ֖ה וַֽחֲצִ֥י הָֽאַמָּֽה׃ לג וּמַֽעֲשֵׂה֙ הָא֣וֹפַנִּ֔ים כְּמַֽעֲשֵׂ֖ה אוֹפַ֣ן הַמֶּרְכָּבָ֑ה יְדוֹתָ֣ם וְגַבֵּיהֶ֗ם וְחִשֻּֽׁקֵיהֶ֛ם וְחִשֻּֽׁרֵיהֶ֖ם הַכֹּ֥ל מוּצָֽק׃ לד וְאַרְבַּ֣ע כְּתֵפ֔וֹת אֶ֚ל אַרְבַּ֣ע פִּנּ֔וֹת הַמְּכֹנָ֖ה הָֽאֶחָ֑ת מִן־הַמְּכֹנָ֖ה כְּתֵפֶֽיהָ׃ לה וּבְרֹ֣אשׁ הַמְּכוֹנָ֗ה חֲצִ֧י הָֽאַמָּ֛ה קוֹמָ֖ה עָגֹ֣ל ׀ סָבִ֑יב וְעַ֨ל רֹ֤אשׁ הַמְּכֹנָה֙ יְדֹתֶ֔יהָ וּמִסְגְּרֹתֶ֖יהָ מִמֶּֽנָּה׃ לו וַיְפַתַּ֤ח עַל־הַלֻּחֹת֙ יְדֹתֶ֔יהָ וְעַל֙ מִסְגְּרֹתֶ֔יהָ כְּרוּבִ֖ים אֲרָי֣וֹת וְתִֽמֹרֹ֑ת כְּמַֽעַר־אִ֥ישׁ וְלֹי֖וֹת סָבִֽיב׃ לז כָּזֹ֣את עָשָׂ֔ה אֵ֖ת עֶ֣שֶׂר הַמְּכֹנ֑וֹת מוּצָ֨ק אֶחָ֜ד מִדָּ֥ה אַחַ֛ת קֶ֥צֶב אֶחָ֖ד לְכֻלָּֽהְנָה׃ לח וַיַּ֛עַשׂ עֲשָׂרָ֥ה כִיֹּר֖וֹת נְחֹ֑שֶׁת אַרְבָּעִ֨ים בַּ֜ת יָכִ֣יל ׀ הַכִּיּ֣וֹר הָֽאֶחָ֗ד אַרְבַּ֤ע בָּֽאַמָּה֙ הַכִּיּ֣וֹר הָֽאֶחָ֔ד כִּיּ֤וֹר אֶחָד֙ עַל־הַמְּכוֹנָ֣ה הָֽאַחַ֔ת לְעֶ֖שֶׂר הַמְּכֹנֽוֹת׃ לט וַיִּתֵּן֙ אֶת־הַמְּכֹנ֔וֹת חָמֵ֞שׁ עַל־כֶּ֤תֶף הַבַּ֨יִת֙ מִיָּמִ֔ין וְחָמֵ֛שׁ עַל־כֶּ֥תֶף הַבַּ֖יִת מִשְּׂמֹאל֑וֹ וְאֶת־הַיָּ֗ם נָתַ֞ן מִכֶּ֨תֶף הַבַּ֧יִת הַיְמָנִ֛ית קֵ֖דְמָה מִמּ֥וּל נֶֽגֶב׃

 

֍            ֍            ֍

 

(ל) וְאַרְבָּעָה אוֹפַנֵּי [-גלגלי] נְחֹשֶׁת לַמְּכוֹנָה הָאַחַת, שני גלגלים של נחושת בכל צד, וְסַרְנֵי נְחֹשֶׁת – ורצפת המכונה היתה עשויה מלוחות נחושת. וְאַרְבָּעָה פַעֲמֹתָיו כְּתֵפֹת לָהֶם – ובארבעת הצדדים של ריצפת המכונה היו מסגרות, אחת בולטת כלפי חוץ, ואחת כלפי פנים כדי להניח עליה את הכיור מבפנים, ובאותה מסגרת פנימית, אשר מִתַּחַת לַכִּיֹּר, היו הַכְּתֵפוֹת יְצֻקוֹת יחד עם רצפת הנחושת של המכונה. אבל אותה מסגרת חיצונית אשר מֵעֵבֶר אִישׁ – מצידה החיצוני של המכונה, לֹיוֹת – היתה המסגרת מחוברת בחיבור חיצוני, ולא יצוקה יחד עם רצפת הנחושת של המכונה, כיון שהיו צריכים לפותחה ולסוגרה, וכמו שיתבאר.

(לא) וּפִיהוּ – פי הכיור עצמו, לאחר שהניחוהו בתוך המכונה, היה בולט ויוצא מִבֵּית לַכֹּתֶרֶת של המכונה וָמַעְלָה, בָּאַמָּה – בשיעור אמה, כיון שהמכונה עם הכותרת שעליה היו בגובה שלש וחצי אמות, והכיור היה בגובה ארבע אמות, אך היה מונח על המסגרת הפנימית שבמכונה שהיתה בגובה חצי אמה, ונמצא שהכיור בלט מלמעלה, מעל הכותרת של המכונה, בגובה אמה. והכיור עצמו, שהיה בגובה ארבע אמות, היה עשוי באופן שחלקו התחתון בגובה אמה וחצי היה מרובע, והשאר, כלומר שתים וחצי האמות העליונות שלו, היו עגולות. וכיון שהאמה העליונה של הכיור בלטה אל מחוץ למכונה, נמצא שמתוך שתים וחצי האמות העליונות שלו רק אמה וחצי היו בתוך המכונה, ולכן, וּפִיהָ של המכונה היה עָגֹל, מַעֲשֵׂה כֵן – כיון שהיה עשוי להיות בסיס ומכון לכיור, אַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה, ששיעור זה של חלק הכיור העגול היה בתוך המכונה. וְגַם עַל פִּיהָ של המכונה היו מִקְלָעוֹת – כותרות קלועות לנוי ולתפארת, וּמִסְגְּרֹתֵיהֶם – החלק התחתון של המכונה הסוגר על הכיור, היו מְרֻבָּעוֹת, לֹא עֲגֻלּוֹת, כיון שחלקו התחתון של הכיור [באמה וחצי התחתונות] היה מרובע, ממילא גם המכונה באותו מקום היתה מרובעת, כדי שתתאים לצורת הכיור [ואמנם אי אפשר להכניס את הכיור בצורה זו מלמעלה, אלא היו דפנות המכונה נפתחות בצידיהם, להניח בתוכם את הכיור, ואחר כך היו סוגרים אותם, כשהכיור בתוך המכונה].

(לב) וְאַרְבַּעַת הָאוֹפַנִּים – ארבעת הגלגלים שהיו לכל מכונה, לא היו בחלק החיצוני שלה, בולטים כלפי חוץ, אלא היו בחלקה הפנימי, כיון שהיה רווח בין החלוקה החיצונית לבין החלוקה הפנימית של המכונה שעליה עמד הכיור, והיו האופנים מכוונים לְמִתַּחַת לַמִּסְגְּרוֹת הפנימיות, המחזיקות את הכיור. וִידוֹת הָאוֹפַנִּים – המוטות שעליהם מחוברים ומסתובבים הגלגלים היו מחוברים בַּמְּכוֹנָה ויצוקים יחד איתה, וְקוֹמַת הָאוֹפַן הָאֶחָד אַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה, והיו המכונות עומדות על הגלגלים.

(לג) וּמַעֲשֵׂה הָאוֹפַנִּים של המכונות היה כְּמַעֲשֵׂה אוֹפַן הַמֶּרְכָּבָה, יְדוֹתָם – המוט שסביבו מסתובבים הגלגלים, וְגַבֵּיהֶם – העיגול הקטן הצמוד למוט, וְחִשֻּׁקֵיהֶם – העיגול הגדול, החיצוני, הנוגע באדמה, וְחִשֻּׁרֵיהֶם – המוטות הדקים המחברים את העיגול הקטן [-גביהם] עם העיגול הגדול [-חישוקיהם], הַכֹּל מוּצָק יחד, כלומר, המוטות היו יצוקים עם המכונה, והגלגלים הכוללים את גביהם, חישוקיהם וחישוריהם, היו יצוקים בפני עצמם.

(לד) כפי שהתבאר לעיל (פסוק ל') היתה מסגרת חיצונית סביב למכונה, ומסגרת זו לא היתה יצוקה, כיון שהיתה עשויה להפתח ולהסגר כשמכניסים את הכיור אל תוך המכונה, אמנם, וְאַרְבַּע כְּתֵפוֹת אֶל אַרְבַּע פִּנּוֹת הַמְּכֹנָה הָאֶחָת – בארבעת הפינות של המכונה, בקרן הזוית של כל צד, לא היו ה'כתפות' מחוברות בחיבור חיצוני, אלא מִן הַמְּכֹנָה כְּתֵפֶיהָ – היו ה'כתפות' יצוקות עם המכונה, כיון שבפינות אין צורך לפתוח ולסגור, ולא היה צורך לחברם בחיבור חיצוני, אלא יצקו אותם עם המכונות.

(לה) כפי שהתבאר, היו מכניסים את הכיור מצד המכונה, ולא מראשה, וּבְרֹאשׁ הַמְּכוֹנָה, מעל אותו צד שהיו מכניסים דרכו את הכיור, היתה כותרת, חֲצִי הָאַמָּה קוֹמָה עָגֹל סָבִיב. וְעַל רֹאשׁ הַמְּכֹנָה עצמה, שהיה ראשה מכוסה במסגרת, היו יְדֹתֶיהָ, וּמִסְגְּרֹתֶיהָ המכסות אותה, הכל היה עשוי מִמֶּנָּה, ביציקה אחת.

(לו) וַיְפַתַּח עַל הַלֻּחֹת ועל יְדֹתֶיהָ וְעַל מִסְגְּרֹתֶיהָ, למעלה ובצדדים, צורות כְּרוּבִים, אֲרָיוֹת, וְתִמֹרֹת – ודקלים, כְּמַעַר אִישׁ – והיתה כל צורה נראית כאילו היא מעורה ומושרשת שם, אבל באמת לא היו יצוקות מתוך המכונה, אלא וְלֹיוֹת – מודבקות על ידי חיבור סָבִיב.

(לז) כָּזֹאת – במידה הזו עָשָׂה אֵת עֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת, מוּצָק אֶחָד – כל מכונה היתה יציקה אחת, מִדָּה אַחַת לאורכן רוחבן וגובהן של המכונות, קֶצֶב אֶחָד לְכֻלָּהְנָה – עשייה אחת לכולן, כפי הפרטים שהתבארו לעיל.

(לח) וַיַּעַשׂ עֲשָׂרָה כִיֹּרוֹת נְחֹשֶׁת, אַרְבָּעִים בַּת [-מאה ועשרים סאה] יָכִיל הַכִּיּוֹר הָאֶחָד, כמידת שלש מקוואות, אַרְבַּע בָּאַמָּה גובה הַכִּיּוֹר הָאֶחָד [אבל האורך והרוחב של כל כיור היה פחות משתי אמות], כִּיּוֹר אֶחָד עַל הַמְּכוֹנָה הָאַחַת, לְעֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת.

(לט) וַיִּתֵּן אֶת הַמְּכֹנוֹת בעזרה, חָמֵשׁ עַל כֶּתֶף [-צד] הַבַּיִת מִיָּמִין, וְחָמֵשׁ עַל כֶּתֶף הַבַּיִת מִשְּׂמֹאלוֹ. וְאֶת הַיָּם שעשה לטבילת הכהנים נָתַן מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית, קֵדְמָה מִמּוּל נֶגֶב – סמוך לקצה המזרחי דרומי של העזרה.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)