יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד
יום שישי
י"ט אדר ב' התשפ"ד

חיפוש בארכיון

שיעור 49, ספר משלי, פרק ה, ה-ו

 

ה רַ֭גְלֶיהָ יֹֽרְד֣וֹת מָ֑וֶת שְׁ֝א֗וֹל צְעָדֶ֥יהָ יִתְמֹֽכוּ׃ ו אֹ֣רַח חַ֭יִּים פֶּן־תְּפַלֵּ֑ס נָע֥וּ מַ֝עְגְּלֹתֶ֗יהָ לֹ֣א תֵדָֽע׃

 

֍             ֍              ֍

 

(ה) רַגְלֶיהָ – ההולך אחרי אותה אשה זרה ושומע בקולה לחטוא, יֹרְדוֹת מָוֶת – היא תוביל אותו אל המוות. שְׁאוֹל צְעָדֶיהָ יִתְמֹכוּ – וגם מי שרק צועד אליה, הגם שעדיין לא חטא עמה, הרי צעדיו אלו יתמכו את השאול והבור שיפול לתוכם, באופן שלא יוכל לצאת עוד. והנמשל הוא לגבי כפירה ועבודה זרה, שמי שכבר נתפס לדעות כפירה ומחשבות מינות, ימות מיתת הנפש, וגם מי שרק צועד בדרך זו, להשתמש בהקדמות וביסודות המוטעים של המינות, ילכד בבור זה, ולא יוכל עוד לצאת משם.

(ו) ומוסיף להזהיר את האדם, אֹרַח חַיִּים פֶּן תְּפַלֵּס – שמא תחשוב בדעתך, שראוי לך ללכת דרך אותה אשה זרה כדי להגיע אל אורח החיים הישרים, וכגון שתחשוב שעל ידי שתביא את עצמך לידי נסיון, ותעמוד בו, יגדל שכרך, ותדמה בנפשך שראוי לנטות מעט מהדרך הישרה, וכאילו על ידי הכלי ששמו פלס תאמוד את הסיבוב והנטיה מהדרך הישרה באופן שבסופו תחזור אל אורח החיים הישר, אין הדבר כן, כי נָעוּ מַעְגְּלֹתֶיהָ לֹא תֵדָע – אותו מעגל שתלך בו הנוטה מדרך הישר, ינוע אל מקומות שלא תדע איך לשוב מהם אל הדרך הישרה עוד. והנמשל הוא גם לגבי מי שחושב שעל ידי שינטה מעט אל יסודות החקירה והפילוסופיה ישוב לבסוף אל אמונת האמת, אין הדבר כן, כי על ידי נטיה זו תנוע הנפש במעגלי הספיקות, לא תמצא עוד את דרך האמת, לראות את אור האמונה.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)