יום שישי
כ"ז תמוז התשפ"ד
יום שישי
כ"ז תמוז התשפ"ד

חג שמח !

חיפוש בארכיון

תועליות הרלב"ג, ספר מלכים (5)

והם הדברים שיש לנו ללמוד מדברי הנביא בפסוקים אלו

 

֍           ֍            ֍

 

א. להודיענו שהתועלת בהקרבת הקרבנות אינה הזביחה וההקטרה עצמם, אלא הסודות הטמונים בענינים אלו, כפי שמכוונים בהם הכהנים המיוחדים לעבודה זו, לאחר שלמדו את הדברים זמן ארוך. אמנם קודם שנבנה בית המקדש התירה התורה לכל אדם לבנות מזבח פרטי ולהעלות עליו קרבנות, כדי שיתרגלו לעבודת ה', לאחר שהורגלו לעבוד עבודה זרה ולהקריב לה קרבנות, ולא יכלו באותו זמן להשיג שתהיה עבודת ה' נעשית ללא הקרבת קרבנות על ידם. ובאמת עבודה זו של הקרבה במזבחות הפרטיים לא היתה משובחת, ולכן אמרה התורה על שלמה 'רק בבמות הוא מזבח ומקטיר', והמשמעות היא שבענין זה נהג שלא כפי שהיה ראוי לו לנהוג, להקריב את קרבנותיו בבית המקדש, ששם עובדים רק הכהנים ומכוונים היטב בסודות הדברים.

ב. להודיע שעל ידי העלאת עולות רבים עשוי האדם להגיע לנבואה, ולכן לאחר שהקריב שלמה אלף עולות ביום אחד, זכה שתגיע אליו הנבואה באותו לילה, בגבעון. ויתכן ששלמה, מחמת שהיה נער צעיר, היה צריך להרבות ריבוי מופלג שכזה בהקרבת אלף עולות, כדי להמשיך על עצמו דרגה גבוהה זו של נבואה.

ג. ללמדנו שה' נותן חכמה לאדם שהתחיל מעצמו בבקשת החכמה, ולכן לאחר שביקש שלמה את החכמה, נתנה לו ה'. וכן יש ללמוד מכאן שיתכן שיושפעו על האדם ידיעות עיוניות בחלום או בנבואה, וזהו משרשי התורה הגדולים.

ד. להודיענו שהאדם השלם לא יבקש את אריכות הימים והעושר אם לא כדי להשיג את השלמות האנושית, ולא ידאג מהמוות אלא מחמת שהדבר מונע ממנו את השגת השלמות, ולכן לא ביקש שלמה מה' אלא את השגת השלמות על ידי החכמה, ולא ביקש אורך ימים ועושר, שאינם תכלית בפני עצמה, אלא לצורך השגת השלימות.

ה. ללמדנו שמי שאדונו מציע לו לבקש דבר, לא יכביד עליו לבקש דברים גדולים, אלא יבקש דבר מועט שישיג בו את רצונו וגם האדון יתרצה בזה, ולכן היה טוב בעיני ה' שנהג שלמה כראוי ולא ביקש דברים רבים, אלא רק חכמה ובינה לשפוט את ישראל.

ו. ללמדנו, שכאשר מציע האדון לעבדו לבקש איזה דבר, והלה הסתפק בבקשה קטנה מחמת צניעותו ומידותיו הטובות, לא ימעט האדון לתת לו רק מה שביקש, אלא יוסיף לו טובה ויתן לו גם מה שלא ביקש, וכפי שעשה ה', שנתן לשלמה יותר ממה שביקש.

ז. ללמדנו שראוי לאדם לשמוח על הטובה שאמר ה' שיעשה לו, ואפילו שעדיין לא באה אליו אותה הטובה, כיון שבודאי יקיים ה' את דבריו, ולכן לאחר הנבואה שבאה אל שלמה בחלום, בא לירושלים לפני ארון הברית והעלה עולות, ועשה משתה לכל עבדיו.

 

"וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים, וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי, וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב יא)