יום חמישי
י' תמוז התשפ"ו

שלום וברכה, אני רוצה להגיע להתפלל בכותל אחרי שלא הייתי שם יותר מחודש. האם אני צריכה לעשות קריעה? יש לציין שאני נמצאת בירושלים כמעט כל יום אבל גרה בישוב ליד. האם יש דרך להימנע מזה? אם כן צריך לעשות קריעה האם מותר לעשות על חולצה ישנה ששמים מעל הבגדים ואז להוריד מיד? איך בדיוק עושים את זה ?עם מספריים?

תשובה »

אבי שיחיה מכין בכל שנה לקראת פסח מין מאכל מסוים שהיו אוכלים בבית הוריו, ושולח לכל הילדים הנשואים בכל רחבי הארץ. הדבר גורם לו סיפוק גדול מאד ונוסטלגיה עמוקה. הבעיה שהמאכל כפי שהוא כמעט ואינו ראוי לאכילה, ורוב ואולי כל הילדים מקבלים ממנו זאת בתודה אך לא טועמים ממנו כלל, ומסתבר שבסופו של דבר הכל נזרק לפח. השאלה האם מותר ואולי צריך לומר לו בכל שנה מחדש שזה מאד טעים וכולם מאד נהנים לאכול זאת, וכעין הקונה מקח רע בשוק שיש לשבחו בעיניו, ויש בכך גם משום כיבוד הורים כיון שזה מאד משמח אותו, או שיש בכך משום שקר האסור. אין כ"כ דרך ביניים ותשובות מתחמקות, כיון שהוא שואל ישירות אם אכלו ואם היה טעים וכו'. מה שכן – אפשר להשיב באמצעות המייל ולא בשיחה ישירה, אם זה יותר 'קל' מבחינת השקר. במצב הענינים הנוכחי אין כ"כ חשש שהשקר יתגלה בעתיד הרחוק או הקרוב.

תשובה »

יש לי רכב ישן שנשרף לו המנוע, ואני מעונין למכור אותו, גם כדי לא לשלם סתם את האגרה (טסט), גם כדי שהעירייה לא תקנוס אותי על החזקת גרוטאה (כבר שמו לי הודעה על הרכב), וגם כדי להרויח כמה שקלים. לפני סוכות דיברתי עם קונה רכבים, והוא אמר לי שהוא רוצה לקנות אותו (לשיפוץ) בסכום של 1500 ₪, שזה מחיר טוב עבורי. הוא אמנם לא ראה כלל את הרכב, אך לפי התיאורים שלו זה נשמע לו סביר. סיכמנו שנדבר אחרי סוכות באופן סופי. כמובן שהוא יכל להגיע ולומר שלא מוצא חן בעיניו ולא לקנות, לא היה סיכום סופי. בינתיים פרצה המלחמה, וכשדיברתי איתו השבוע הוא אמר לי שהוא מגוייס למלחמה, ואמנם כעת הוא בבית אבל זה לא זמן מתאים לעשות עסקים, והוא ידבר איתי אח"כ. בינתיים אני לחוץ בגלל הטעמים הנ"ל שגורמים לי למעשה הפסד. דיברתי היום עם מישהו נוסף, והוא ג"כ הסכים על פי התיאור לשלם 1500 ₪, והוא מוכן לבוא כעת לראות את הרכב ולקנות אם אכן ימצא חן בעיניו. השאלה אם אני צריך להמתין ל'קונה' הראשון, שלא התחייב לי עדיין, וגם אינני יודע מתי הוא יתפנה לכך, ובפרט שהוא ג"כ יכול לחזור בו מכל העיסקה. אינני רוצה להתקשר אליו כעת ולומר לו שיש לי מישהו אחר, כיון שכששוחחתי איתו הוא היה קצת 'עוין' (עם מסר של: אני נמצא בעזה ואתה מתעסק במכירת רכבים משומשים), השאלה אם יש בכך משום מחוסר אמנה?

תשובה »

יש לנו סיר עם מכסה זכוכית, שבגלל מבנה מסויים, מצטברים בו באופן קבוע אדים / נוזלים בין המכסה לידית שלו. ניתן לראות את הנוזלים הצבורים. קשה לשחרר את הנוזלים האלה, ואין דרך להגיע אליהם ולנקות את האיזור. שאלתי: כאשר סיר זה משמש לבישול מאכל בשרי, ומצטברים בו אדים מהמאכל הבשרי, ולאחר מכן משתמשים בו גם לבישול מאכל פרווה, האם המאכל הפרווה נעשה בשרי?

תשובה »

ביתנו, כבת 18, עמדה בתחנת אוטובוס, ואוטובוס שנכנס לתחנה פגע בראשה עם המראה, בסייעתא דשמיא – חוץ מכאב חזק של המכה שנמשך כמה ימים – היא יצאה ללא פגע. שאלתינו היא האם היא צריכה לברך ברכת הגומל, וכן האם היא צריכה לברך כשעוברת שם (לאחר 30 יום) 'ברוך שעשה לי נס במקום הזה'. השאלה היא למנהג הספרדים (בן איש חי – כף החיים וסיעתם).

אם הפגיעה היתה חזקה שנחשבת 'מסוכנת', כלומר, לא משהו שכבר כמעט עצר באופן מוחלט אלא שעדיין נסע קצת ואז היתה הפגיעה, ולכן יש כאן באמת נס:


ברכת הגומל למנהג עדות המזרח- בדרך כלל המנהג שלא מברכים בשם ומלכות אלא מברכים בלי שם ומלכות, נשים כמעט ולא מברכות בכלל מלבד בלידה, לכן לא תברך ואם תרצה יכולה ללכת לבית כנסת ולשמוע ברכת הגומל ממישהו אחר שמברך [צריך לומר לו שיוציא ידי חובה]


ברכת ברוך שעשה לי נס – יש מחלוקת אם מברכים על נס כזה, למעשה נכון לברך בלי שם ומלכות.


האם "זמני היום" באתר יועילו לך?